We kennen allemaal wel een collega met een rommelige werkplek, waar de stapels papier de overhand hebben en je niets kunt vinden als je iets zoekt. Als je zelf houdt van een opgeruimd bureau, kun je je niet indenken dat die collega efficiënt zijn werk kan doen. Andersom kan de collega van het rommelige bureau zich niet voorstellen dat een leeg bureau fijn kan zijn.

Opruimen of niet?

Steeds meer bedrijven hanteren een ‘clean desk policy’ waarbij je te allen tijde je bureau leeg moet achterlaten. In dit artikel wordt een rommelige werkplek als één van de slechte werkgewoontes benoemd die je moet afleren als je productief wilt werken. Met rommel om je heen ben je meer afgeleid en duurt het langer voor je de benodigde spullen of informatie kunt terugvinden. Als je netjes je spullen op de daarvoor bestemde plek opruimt, scheelt je dat een hoop zoektijd.

Rommel en creativiteit

De tegenhangers geven echter aan dat mensen met een rommelig bureau creatiever zijn en meer voor elkaar krijgen. In plaats van een to-do lijstje hebben zij alles in het zicht wat nog moet gebeuren. Verdwijnt iets te ver naar onder in de stapel? Dan is het blijkbaar niet zo belangrijk en wordt het vanzelf weggegooid.

Digitaal blijkt het zelfs voordelen te hebben als je minder geordend bent. Het terugzoeken van een e-mail kostte sterk georganiseerde mensen (met veel mapjes dus) ongeveer 1 minuut. De mensen die alles in 1 map lieten staan vonden veel sneller wat ze zochten (in ongeveer 17 seconden met de zoekfunctie). Daarbij telt vooral de vraag: hoe groot is de kans dat je iets nog moet gaan terugzoeken? Dingen die je niet nodig gaat hebben, hoef je natuurlijk sowieso niet te bewaren!

Wat doen we nu met die rommelige werkplek?

Het is uiteraard aan je zelf, voel voor jou wat prettig voelt. Zelf vind ik het heel fijn om te starten met een schoon en leeg bureau, maar tijdens het werk ligt er van alles om me heen. Ik krabbel wat op papiertjes die in de buurt liggen, heb belangrijke dingen op mijn bureau liggen. Maar aan het eind van de dag is alles ook weer weg! In dit stuk beschrijft de schrijver hoe het proces van complete chaos naar opgeruimd en rust zorgde voor een sterk verhoogde productiviteit. Het is dus zeker de moeite waard om flink je werkplek op te ruimen en enige structuur aan te brengen.

Laat je me weten hoe jouw werkplek er uit ziet: heb jij de voorkeur voor ‘clean’ of hou je juist van een rommeltje?

Vond je dit interessant? Deel met je netwerk!

By |2017-11-27T16:09:34+00:00augustus 31st, 2017|