Wil jij ook graag van je after lunch dip af? Het is heel herkenbaar: ’s ochtends ben je lekker aan de gang, ’s middags niet vooruit te branden. Juist als je nog belangrijke dingen hebt gepland in de middag is het onhandig als je in kakt. Het komt bij vrijwel iedereen voor, maar bij kantoormedewerkers is de dip het ergst. Gelukkig zijn er genoeg manieren om er voorgoed vanaf te komen! Ik help je op weg met 5 tips.

1. Lunch bescheiden

Hoewel het logisch is dat je honger hebt na een ochtend hard werken, is het voor je after lunch dip niet bevorderlijk als je heel veel of zwaar luncht. Je kunt beter stevig ontbijten en licht lunchen, dan blijft je energieniveau stabieler. Dus leef je ’s ochtends uit met bijvoorbeeld fruit, havermout, yoghurt én water. Eet tijdens de lunch wat minder.

2. Beweeg!

Probeer direct na je lunch of als je de after lunch dip voelt aankomen even te gaan bewegen. Wandel een rondje, spring of dans. Zet een leuk muziekje op waar je automatisch van gaat bewegen. Ga als het even kan naar buiten! Loop tijdens je lunchpauze een rondje buiten. Door te bewegen krijg je weer nieuwe energie. Staand werken kan er ook voor zorgen dat je minder last hebt van een dipje.

3. Houd rekening met je bioritme

Iedereen heeft een natuurlijk ritme, met pieken en dalen in de energie. Als je van jezelf weet hoe jouw bioritme is (wanneer je op je fitst bent en wanneer je in kakt), kun je daar rekening mee houden. Plan dan bijvoorbeeld belangrijke taken in de ochtend, en zorg dat je ’s middags taken uitvoert waar je wat minder aandacht voor nodig hebt.

4. Water drinken

Je lichaam kan niet zonder water. Veel mensen drinken gedurende de dag vooral koffie en/of thee, maar weinig water. Terwijl water juist essentieel is voor je! Dus als je voelt dat je duf wordt, drink dan een groot glas water (liefst eerst even lopen naar de kantine, heb je ook meteen je beweging te pakken!)

5. Pomodoro!

Gebruik de Pomodoro techniek om je energie beter te verdelen. Door steeds in korte blokken geconcentreerd te werken en daarna pauze te nemen, blijft je energie beter op peil.

Geen koffie tegen de after lunch dip?

Hoewel je misschien denkt dat koffie helpt tegen je after lunch dip, is het tegengestelde waar. De cafeïne in koffie geeft je wel het gevoel dat je nieuwe energie krijgt, maar feitelijk blokkeert het de signalen van je lijf die vertellen dat je moe bent. Accepteer dat je moe bent en probeer één van de andere, gezondere manieren uit om van je dip af te komen.

Wat doe jij om van je after lunch dip af te komen? Laat het me weten!

Vond je dit interessant? Deel met je netwerk!

By |2017-11-27T16:09:34+00:00juli 20th, 2017|