Help, ik kom niet toe aan mijn eigen werk!

Een uitspraak die ik vaak van klanten terug hoor, is: “ik kom niet toe aan mijn eigen werk”. Deze mensen zijn wel de hele dag bezig, maar krijgen “hun eigen werk” niet gedaan omdat er allerlei zaken tussendoor komen die opgepakt (moeten) worden. Hoe kun je hier anders mee omgaan?

Wat is ‘je eigen werk’?

De eerste vraag die bij mij opkomt als ik dit hoor zeggen, is wat is dan je ‘eigen werk’? En wat is dan hetgeen wat je wél doet? Of je wel of niet toekomt aan je eigen werk heeft er deels mee te maken of je helder hebt wat je eigen werk is.

  • Welke taken zijn voor jouw rol het belangrijkste?
  • Waar wordt je op beoordeeld?
  • Waar ben je voor aangenomen?

Soms hoort alle afleiding namelijk bij “je eigen werk”. Een aantal van mijn klanten zit in de verzekeringen, waar weinig voorspelbaarheid is qua hoeveelheid werk. Telefoon, vragen beantwoorden en snel schakelen zijn daar onderdeel van het werk. Toch lopen mensen hier ook wel op vast.

Verwachtingsmanagement

Een tijdje geleden had ik een intake met iemand op een schadeafdeling. Ze gaf me aan dat de telefoon zoveel van haar tijd in beslag nam dat ze nergens anders meer aan toe kwam. Zij had het gevoel dat haar teamleider verwachtte dat ze continu bereikbaar en beschikbaar was. Daardoor kwam ze niet toe aan het verwerken van haar dossiers. En daardoor haalde ze haar targets niet.

Hoe doe je dat dan als telefoon/mail wél een wezenlijk onderdeel is van je werk?

Maak dingen in elk geval bespreekbaar. Als je de hele dag bereikbaar en beschikbaar bent, heeft dat gevolgen voor de hoeveelheid werk die je kunt verrichten. Kijk of er mogelijkheden zijn om thuis te werken, op een stilteplek of telefoonvrije blokken in te roosteren. In gesprek is er vaak meer mogelijk dan je misschien denkt. Door verwachtingen over en weer helder te hebben, creëer je al ruimte.

Prioriteiten verdelen in een team

Elk team is natuurlijk anders samen gesteld en elk team heeft andere doelen. Maar samen bereik je vaak meer dan alleen. Regelmatig kom ik in teams waar ieder voor zich werkt, wat soms wel en soms niet gestuurd (of gestimuleerd) wordt vanuit de organisatie. Door in een team mensen de dingen te laten doen waar zij zelf goed in zijn, en vanuit die kwaliteiten samen te werken, boek je als geheel meer resultaat.

VIP24

Sommige mensen kunnen beter omgaan met afleidingen en ad-hoc acties dan anderen. In plaats van dit bij elk individu af te dwingen, kun je ook kijken naar de teamsamenstelling en misschien op een andere manier het werk en de prioriteiten verdelen. VIP24 is in dit geval een heel behulpzame tool om zowel van individuen als een team in kaart te brengen wat de kwaliteiten zijn. Wil je meer weten over VIP24 of wat ik voor jou en je team kan betekenen? Neem dan contact op.

Vond je dit interessant? Deel met je netwerk!